"מסע פלמ"ח" - תכניות הדרכה לתלמידים

רציונאל והנחות יסוד:

ליבת הביקור במוזיאון הפלמ"ח הינה תצוגת הקבע: "מסע פלמ"ח". אורכה של התצוגה 75 ד', היא אינה ניתנת להתאמה לקהל היעד ומוגבלת במס' המבקרים ל- 25 (כולל מלווים).
ההדרכה העוטפת את "מסע פלמ"ח" תותאם לקהל היעד ומטרתה לאפשר את הדיאלוג בין התלמידים לסיפור ההיסטורי. זאת באמצעות התמקדות בנושא שמתחבר לקבוצה ועבודה בכלים סדנאיים ואחרים.
סיפור הפלמ"ח רלוונטי למציאות חייהם של התלמידים. הן בשל מרכזיותו בהיסטוריה של הקמת המדינה, ובעיקר משום היותו סיפור של "נעורים שהתגייסו". המפגש עם ערכי הפלמ"ח מעורר ומפעיל את התלמידים, ובשל כך זוכים גם הם להתייחסות בעיבוד ובהדרכה המשלימה.

תכניות ההדרכה:

סיור בסיסי: שיחת פתיחה, "מסע פלמ"ח", שיחת עיבוד – הנמשכת כחצי שעה ומטרתה להמשיג את התובנות ההיסטוריות ולברר את חווית המפגש עם ההיסטוריה ומחולליה.
משך הסיור הבסיסי – שעתיים לכל קבוצה.

"נזכור את כולם" – ביקור בחדר הנופלים: בחדר הזיכרון ל 1187 חללי הפלמ"ח ישנם 1187 סיפורי חיים. כל נופל וקורותיו, עיזבונו, והזיכרון שהותיר אחריו. העיזבונות שנתרמו על-ידי המשפחות כוללים מכתבים, כתבים ואף חפצים אישיים. הללו מאפשרים הכרות אינטימית עם אותם אנשים המכונים "מגש הכסף", ויוצרים הזדהות והשוואה בין הדורות.
ההדרכה בחדר הנופלים שוזרת סיפורי נופלים מקבילים לסיפורי הדמויות המופיעות בתצוגה "מסע פלמ"ח".
הפעילות בחדר הנופלים דורשת רגישות רבה לחומרים נדירים ויחידים מסוגם.
משך הסיור כולל הביקור בחדר הנופלים – כשעתיים ורבע לכל קבוצה.

"היום לפני" – סיפורים מלוח השנה: כמעט בכל יום מציין הפלמ"ח אירוע משמעותי בו לקח חלק מרכזי. כמעט בכל יום זוכר הפלמ"ח חבר או חברה שנפלו היום לפני... . סיפורי "היום לפני" ממחישים עד כמה אינטנסיבית ההיסטוריה שלנו, ואיך כל הצצה מקרית מעוררת השראה מחד וסוגיות אקטואליות מאידך.
על מנת שכל תלמידי השכבה יעסקו באותם האירועים, ניתן לבחור "החודש לפני" או לברור רק אספקט מסוים (לדוגמה: בחודש ינואר לעסוק בשיירת הל"ה, בחודש מרץ להתמקד בשיירות לירושלים וכו').
משך הסיור בדגש "היום לפני" – כשעתיים ורבע לכל קבוצה. ניתן לשינוי בתיאום מראש בהתאם לאירועים הנדונים.

"דע מאיפה באת" – מסיפורי המקום: תלמידים המגיעים מיישובים בהם פעל הפלמ"ח או לחם יוכלו לשמוע את סיפור המקום בו הם גרים. לבדוק באוצר התמונות כיצד נראה בשנות הארבעים, ולהכיר את החברים שנפלו בעדו.
בשיתוף פעולה עם מורי השל"ח בבי"ס ניתן לשלב תצלומים עדכניים בהשוואה לתמונות הפלמ"ח, על מנת להעצים את ההתמצאות וההזדהות של התלמידים עם סיפורי העבר.
משך הסיור בדגש "דע מאיפה באת" – כשעתיים ורבע לכל קבוצה. ניתן לשינוי בתיאום מראש בהתאם למקומות הנדונים.

"פראיירים לא מתים?" או "התנדבות בתש"ח": [סדנה]. סיפור הפלמ"ח הוא סיפורם של נעורים שהתגייסו. מסירות, מעורבות, ולקיחת אחריות הם הערכים המרכזיים בו.
באמצעות משחקי תפקידים, סיפורם האישי של חברי פלמ"ח מפורסמים (יצחק רבין, אליק שמיר), תמונות וקטעי קריאה, יתאפשר בירור ערכים אלו, ותינתן תמונה רחבה שתאפשר למידה והבנה של הקשיים והלבטים שעמדו אז בפני בני הנוער. זאת תוך השוואה בין דור תש"ח וערכיו ודור האלפיים והתלבטויותיו.
התכנית מיועדת לתלמידי כיתות ט', י'.
משך הסיור כולל הסדנה "התנדבות בתש"ח" – כשעתיים וחצי לכל קבוצה.

"על שמחה ועצב - תש"ח באמנות": [לימוד וסדנה]. שנת תש"ח היא השנה הדרמטית ביותר בהיסטוריה הישראלית הקצרה: זוהי שנה של מלחמה עיקשת מחד ושל הכרזת עצמאות מאידך. שנה בה אחוז שלם מבני הישוב נפל חלל, ושנה של תקומה וראשית. שנה בה נפתחו שערי עליה וישוב הפך למדינה. שנה של עצב וכאב ושנה של התרגשות ושמחה.
העוצמה והדרמה של שנת תש"ח מצאה ביטוי ביצירות אמנות רבות. את חלקן נכיר ונבין יחד, ודרכן ננסה לענות על השאלה המסובכת: האם אנו מתבוננים בתקופה דרך משקפיים ורודות מדי? כהות מדי? ואיך מכילים את כל המורכבות הזו בבת אחת? .
התכנית מיועדת לתלמידי כיתות ט', י'.
משך הסיור כולל התכנית "תש"ח באמנות" – כשלוש וחצי שעות לכל קבוצה.

"פרידה משרוליק?" - פעילות בנושא דמות הצבר הישראלי: [לימוד וסדנה]. דור הפלמ"ח מזוהה יותר מכל עם דמות הצבר המיתולוגי. החספוס, הדוגריות, מסביב למדורה, ריבונות האדם, ואהבת המולדת הם רק חלק ממאפייני הישראליות של אז. כל אחת מדמויות התצוגה 'מסע פלמ"ח' נותנת ביטוי למאפיינים אלה. המפגש עם תרבות הפלמ"ח מזמן לתלמידים אפשרות לבחון את ההוויה התרבותית שלהם כישראלים בשנות האלפיים.
התכנית כוללת שתי משבצות: משבצת הלימוד תעסוק בתהליכים ההיסטוריים אשר הביאו לשינוי בתפיסת הזהות היהודית והיוו זרז לעיצובו של 'היהודי החדש'. במהלך הסדנה יעסקו התלמידים בהשוואה בין שייק'ה וחיליק, הצברים של שנות הארבעים, ובינם, הישראלים של שנות האלפיים.
התכנית מיועדת לתלמידי כיתות י"א, י"ב
משך הסיור כולל התכנית "פרידה משרוליק?" – כשלוש וחצי שעות, מבנה מודולרי.

"מלחמת העצמאות באוצר התמונות": [לימוד וסדנה]. מלחמת העצמאות היא הקשה והמסובכת במלחמות ישראל. בסערת הימים ההם ניתן לזהות חלק גדול מהסוגיות איתן מתמודדת החברה הישראלית עד היום: מצוקת המצור, המלחמה על הבית, טשטוש הגבולות בין לוחמים לאוכלוסיה האזרחית, לוחמים שהם עולים חדשים, מרכז ופריפריה וכמובן המחיר הכבד של כ- 6000 חללים.
כל אלה צולמו ותועדו ע"י חברי הפלמ"ח ומוצגים ב"אוצר תמונות הפלמ"ח" המכיל עשרות אלבומים ואלפי תמונות. יחד עם התלמידים נציץ בהיסטוריה המצולמת, נאצור תערוכה כיתתית, ננתח ונדון בסוגיות העולות ממנה. יחד נברר איך אנחנו מספרים את סיפור הקמת המדינה ואיך משפיעה האקטואליה על הזיכרון.
בתום הסדנה תבחר הקבוצה תצלום אחד לתלות בכיתה – מתנת מוזיאון הפלמ"ח!
התכנית מיועדת לתלמידי כיתות י"א, י"ב.
משך הסיור כולל התכנית "מלחמת העצמאות באוצר התמונות" – כשלוש וחצי שעות לכל קבוצה.

למגוון תכניות ההדרכה הקיימות, נוספים כל שנה וריאנטים חדשים. אתם מוזמנים לנסות ולאתגר אותנו!

* התזמון כולל את שיחת הפתיחה, תצוגת הקבע "מסע פלמ"ח", וההדרכה הנושאית.
* התזמון הוא לקבוצה. אם הכיתה מתפצלת לשתי קבוצות יש לקחת בחשבון את ההפרש בן חצי השעה בין הקבוצות. לא כל תכניות ההדרכה הן מודולריות.
* ההדרכה אינה כרוכה בתוספת תשלום.