מקורות ההשפעה על החשיבה הצבאית
החשיבה הצבאית בפלמ"ח עוצבה בהשפעת מקורות ארצישראלים וזרים כאחד. באיתור מקורות ההשפעה ראוי להבחין בין שני תחומים: דרכי הלחימה - היינו, שיטות האימונים להקניית הכישורים הדרושים ללחימה; ודמות הלוחם - המתעצבת בפעילות הצבאית וגם במסגרת חיי היום-יום. בפלמ"ח השתלבו שני התחומים הללו למסכת אחת, שתרמה להיווצרותה של מערכת צבאית ייחודית ומקורית.
החשיבה הצבאית בפלמ"ח עוצבה בהשפעת מקורות ארצישראלים וזרים כאחד. באיתור מקורות ההשפעה ראוי להבחין בין שני תחומים: דרכי הלחימה - היינו, שיטות האימונים להקניית הכישורים הדרושים ללחימה; ודמות הלוחם - המתעצבת בפעילות הצבאית וגם במסגרת חיי היום-יום. בפלמ"ח השתלבו שני התחומים הללו למסכת אחת, שתרמה להיווצרותה של מערכת צבאית ייחודית ומקורית.
1) המקורות שהשפיעו על גיבוש דרכי הלחימה:
א. המסגרות ה"צבאיות" בראשית ימיו של היישוב - השומרים הראשונים, אירגון "בר גיורא" ואירגון 'השומר'.
ב. אירגון ה'הגנה' שבמסגרתו הוקם ופעל הפלמ"ח.
ג. הניסיון המבצעי של יחידות מיוחדות ב'הגנה' - "הנודדת", הפו"ש והפו"ם.
ד. הניסיון המבצעי בחסות השלטון הבריטי - בנוטרות, ב'פלגות הלילה' ובמסגרת 'השיתוף' החשאי במלחמת העולם השנייה.
ה. לקחים מניסיונו המבצעי של הפלמ"ח עצמו בעקבות אימוניו ומבצעיו.
ו. ניסיון מבצעי ולימוד תיאורטי מצבאות זרים שונים - באמצעות מפקדי ה'הגנה' הבודדים ששירתו בצבאות זרים, ותרגום חומר צבאי ממקורות זרים בידי לשכת ההדרכה של האירגון.
ז. ידע וניסיון שצברו שליחי ה'הגנה' ששירתו בצבא הבריטי וב'בריגדה היהודית'.
ח. גישתו הצבאית, רעיונותיו וניסיונו המגוון של יצחק שדה.
2) מקורות השפעה על דמות הלוחם:
א. מאפייני הלוחם, כפי שהתגבשו במערכת המושגים של התנועה הציוני, ושבוטאו בכתיבה עיתונאית וספרותית שבאה בעקבות גילויים של הגנה עצמית יהודית, מראשית המאה העשרים - בגולה ובארץ - ובתגובה למעשי גבורה - מקרב תל-חי עד קרבות הפלישה לסוריה.
ב. הוויית החיים שבתוכה התקיים הפלמ"ח - חיי הקיבוץ והווי תנועות הנוער החלוציות.
ג. דגם הלוחם העממי, לוחם הגרילה והפרטיזן בספרד, בברה"מ ובמדינות אחרות.
1) המקורות שהשפיעו על גיבוש דרכי הלחימה:
א. המסגרות ה"צבאיות" בראשית ימיו של היישוב - השומרים הראשונים, אירגון "בר גיורא" ואירגון 'השומר'.
ב. אירגון ה'הגנה' שבמסגרתו הוקם ופעל הפלמ"ח.
ג. הניסיון המבצעי של יחידות מיוחדות ב'הגנה' - "הנודדת", הפו"ש והפו"ם.
ד. הניסיון המבצעי בחסות השלטון הבריטי - בנוטרות, ב'פלגות הלילה' ובמסגרת 'השיתוף' החשאי במלחמת העולם השנייה.
ה. לקחים מניסיונו המבצעי של הפלמ"ח עצמו בעקבות אימוניו ומבצעיו.
ו. ניסיון מבצעי ולימוד תיאורטי מצבאות זרים שונים - באמצעות מפקדי ה'הגנה' הבודדים ששירתו בצבאות זרים, ותרגום חומר צבאי ממקורות זרים בידי לשכת ההדרכה של האירגון.
ז. ידע וניסיון שצברו שליחי ה'הגנה' ששירתו בצבא הבריטי וב'בריגדה היהודית'.
ח. גישתו הצבאית, רעיונותיו וניסיונו המגוון של יצחק שדה.
2) מקורות השפעה על דמות הלוחם:
א. מאפייני הלוחם, כפי שהתגבשו במערכת המושגים של התנועה הציוני, ושבוטאו בכתיבה עיתונאית וספרותית שבאה בעקבות גילויים של הגנה עצמית יהודית, מראשית המאה העשרים - בגולה ובארץ - ובתגובה למעשי גבורה - מקרב תל-חי עד קרבות הפלישה לסוריה.
ב. הוויית החיים שבתוכה התקיים הפלמ"ח - חיי הקיבוץ והווי תנועות הנוער החלוציות.
ג. דגם הלוחם העממי, לוחם הגרילה והפרטיזן בספרד, בברה"מ ובמדינות אחרות.