מורשת הפלמ"ח – רעות וחברות
"הרעות" ו"החברות" הם מושגים שהתפתחו בפלמ"ח
"הרעות" ו"החברות" הם מושגים שהתפתחו בפלמ"ח והפכו עם הזמן לערכים מקובלים, שאומצו על ידי חלקים שונים בחברה בישראל, ואף הפכו לחלק בלתי נפרד ממורשת צה"ל.
הערכים הללו התבססו על מספר יסודות, שהיוו מרכיבים חשובים בהיסטוריה של הפלמ"ח ובהתפתחותו החברתית.
• ההתנדבות – ההצטרפות לפלמ"ח הייתה מבוססת כולה על התנדבות. הפלמ"חאי התנדב ליחידה ושהותו בה הייתה בנויה על בסיס רצוני. הגיוס לא היה כפוי ולא הוצנח כחובה "מלמעלה". זו הייתה אחת הסיבות למוטיבציה הגבוהה יחסית ששרתה ביחידות הפלמ"ח, וכהמשך לכך שררה בתוכו קרבה אנושית ורעיונית שטיפחה בין השאר את המושגים הללו.
• שיתוף ועזרה הדדית - האימונים והלחימה התבססו על הוויה של שיתוף ועזרה הדדית, שבתוכה היה צורך לטפח את "הרעות" ו"החברות".
• שמירה על המולדת והארץ - ההתנדבות לפלמ"ח התבססה על ההנחה, שמטרתו העיקרית של הלוחם הנה לשמור על ארצו ומולדתו. זו הייתה הסיבה לטיפוח ערכים לאומיים בפלמ"ח, שהתבססו, למשל, על האהבה לארץ-ישראל. "הרעות" ו"החברות", היוו מרכיב גם בתפיסה זאת.
• הוויית "ההתיישבות העובדת" - ההוויה החברתית התבססה על תרבות, שיסודה ב"התיישבות העובדת", ומשמעותה: חלוקה שוויונית של האמצעים הקיימים, כמו המזון, הנשק וכד'. גם זו היוותה סיבה ותוצאה לטיפוח מושגי "הרעות" ו"החברות".
הערכים הללו התבססו על מספר יסודות, שהיוו מרכיבים חשובים בהיסטוריה של הפלמ"ח ובהתפתחותו החברתית.
• ההתנדבות – ההצטרפות לפלמ"ח הייתה מבוססת כולה על התנדבות. הפלמ"חאי התנדב ליחידה ושהותו בה הייתה בנויה על בסיס רצוני. הגיוס לא היה כפוי ולא הוצנח כחובה "מלמעלה". זו הייתה אחת הסיבות למוטיבציה הגבוהה יחסית ששרתה ביחידות הפלמ"ח, וכהמשך לכך שררה בתוכו קרבה אנושית ורעיונית שטיפחה בין השאר את המושגים הללו.
• שיתוף ועזרה הדדית - האימונים והלחימה התבססו על הוויה של שיתוף ועזרה הדדית, שבתוכה היה צורך לטפח את "הרעות" ו"החברות".
• שמירה על המולדת והארץ - ההתנדבות לפלמ"ח התבססה על ההנחה, שמטרתו העיקרית של הלוחם הנה לשמור על ארצו ומולדתו. זו הייתה הסיבה לטיפוח ערכים לאומיים בפלמ"ח, שהתבססו, למשל, על האהבה לארץ-ישראל. "הרעות" ו"החברות", היוו מרכיב גם בתפיסה זאת.
• הוויית "ההתיישבות העובדת" - ההוויה החברתית התבססה על תרבות, שיסודה ב"התיישבות העובדת", ומשמעותה: חלוקה שוויונית של האמצעים הקיימים, כמו המזון, הנשק וכד'. גם זו היוותה סיבה ותוצאה לטיפוח מושגי "הרעות" ו"החברות".