החבלה בנמל חיפה במסגרת "ליל הרכבות"
במסגרת המבצע התבצעו בליל ה-2 בנובמבר 1945 גם שתי פעולות חבלה ימית. יעדי ההתקפה בנמלי חיפה ויפו היו ספינות משמר בריטיות, שהופעלו כחלק מהמערך הצבאי הבריטי להבטחת ההסגר על חופי ארץ-ישראל, כנגד כניסת מעפילים יהודים.
במסגרת הפעולה הראשונה של 'תנועת המרי העברית' המשותפת ל'הגנה', לאצ"ל וללח"י, והידועה בשם "ליל הרכבות" או "מבצע מסיבה", נערכו בליל ה- 2 בנובמבר 1945 שתי פעולות חבלה ימית. היעדים שהותקפו בנמלי חיפה ויפו היו ספינות משמר בריטיות, שהופעלו כחלק מהמערך הצבאי הבריטי להבטחת ההסגר על חופי ארץ-ישראל, כנגד כניסת מעפילים יהודים.
אברהם זכאי, מפקד הפלי"ם, מינה את יוחאי בן-נון למפקד משימת החבלה בנמל חיפה. הצוות שהשתתף בפעולה כלל גם את שאול אהרונוב שהיה ידוע כשחיין מעולה, ואת יגאל וייס שנועד לתפקד כשייט. ההכנות החלו 48 שעות לפני ביצוע הפעולה. אהרונוב ערך גיחות סיור אחדות לנמל ואסף לצורך המבצע נתונים, כגון מיקום ספינות המשמר, מספר השומרים בסביבה ומצב התאורה באזור. שני מסגרים הכינו בקיבוץ שדות-ים את מיטען חומר הנפץ שנועד להיצמד לדופן הספינות. במיטען הותקן מנגנון השהייה שיופעל כעבור 45 דקות, לתת לחבלנים מירווח זמן מספיק כדי לחזור לכלי השייט ולהתרחק מזירת האירוע עוד בטרם יפתחו הבריטים במירדף.
הלוחמים הגיעו לנמל חיפה על-גבי סירת מנוע ("טריטה") של קיבוץ נווה-ים. סמוך לנמל המתינה להם ספינת דיג של קיבוץ שדות-ים ("עליזה"), שדייגיה עודכנו ברגע האחרון במתרחש. בעוד הלוחמים עסוקים בהכנות, קרבה ספינת משמר בריטית לספינת הדיג וערכה עליה חיפוש, שלא העלה דבר. דקות אחדות לפני היציאה לפעולה, סמוך לשעת חצות, נשמעו קולות ירי מאזור תחנת הרכבת של חיפה, כתוצאה מפעולות חבלה שביצעו יחידות אחרות של הפלמ"ח במסגרת "ליל הרכבות". בעקבות התכונה הרבה שהשתררה בנמל, החליט בן-נון לדחות את מועד הביצוע לשעה 03:00, בתקווה שעד אז יירגע המצב.
אברהם זכאי, מפקד הפלי"ם, מינה את יוחאי בן-נון למפקד משימת החבלה בנמל חיפה. הצוות שהשתתף בפעולה כלל גם את שאול אהרונוב שהיה ידוע כשחיין מעולה, ואת יגאל וייס שנועד לתפקד כשייט. ההכנות החלו 48 שעות לפני ביצוע הפעולה. אהרונוב ערך גיחות סיור אחדות לנמל ואסף לצורך המבצע נתונים, כגון מיקום ספינות המשמר, מספר השומרים בסביבה ומצב התאורה באזור. שני מסגרים הכינו בקיבוץ שדות-ים את מיטען חומר הנפץ שנועד להיצמד לדופן הספינות. במיטען הותקן מנגנון השהייה שיופעל כעבור 45 דקות, לתת לחבלנים מירווח זמן מספיק כדי לחזור לכלי השייט ולהתרחק מזירת האירוע עוד בטרם יפתחו הבריטים במירדף.
הלוחמים הגיעו לנמל חיפה על-גבי סירת מנוע ("טריטה") של קיבוץ נווה-ים. סמוך לנמל המתינה להם ספינת דיג של קיבוץ שדות-ים ("עליזה"), שדייגיה עודכנו ברגע האחרון במתרחש. בעוד הלוחמים עסוקים בהכנות, קרבה ספינת משמר בריטית לספינת הדיג וערכה עליה חיפוש, שלא העלה דבר. דקות אחדות לפני היציאה לפעולה, סמוך לשעת חצות, נשמעו קולות ירי מאזור תחנת הרכבת של חיפה, כתוצאה מפעולות חבלה שביצעו יחידות אחרות של הפלמ"ח במסגרת "ליל הרכבות". בעקבות התכונה הרבה שהשתררה בנמל, החליט בן-נון לדחות את מועד הביצוע לשעה 03:00, בתקווה שעד אז יירגע המצב.