השפעת המורשת העברית וכורח המציאות
אורח החיים הייחודי של הפלמ"ח השפיע על עיצוב דמות הלוחם. קיום המסגרת הצבאית בתוך יישוב אזרחי שיתופי, שנכפתה על הפלמ"ח ככורח כלכלי, נוצלה לטיפוח דמות לוחם ייחודי.
במורשת העברית, שהשפיעה על דמות הלוחם, נכללו למשל מאמרו של הסופר יוסף חיים ברנר, "הוא אמר לה"; השיר "בעיר ההרגה" של חיים נחמן ביאליק; אנשי 'השומר' הראשונים; פרשת חייו של יוסף טרומפלדור ומותו בתל-חי; התעוזה של ימי "חומה ומגדל" (במיוחד העלייה לחניתה); תעלומת גורלם של כ"ג יורדי הסירה ופעילות החוליות בסיוע לפלישת הצבא הבריטי לסוריה. בכל הפרשיות הושם דגש על היסוד האקטיבי: הכרעתו של היחיד ליטול על עצמו מחוייבות לאומית ולעמוד בדרישות הנובעות מהכרעה זו. לקח שני האירועים האחרונים, שהשיקו למועד הקמתו של הפלמ"ח, שימש גם כהנמקה לכינונו כיחידת מחץ עברית.
אורח החיים הייחודי של הפלמ"ח השפיע על עיצוב דמות הלוחם. קיום המסגרת הצבאית בתוך יישוב אזרחי שיתופי, שנכפתה על הפלמ"ח ככורח כלכלי, נוצלה לטיפוח דמות לוחם ייחודי. תהליך הטיפוח נעשה במודע ובמכוון בידי מטה הפלמ"ח, ובאותה מידה היה פרי יצירה ספונטנית של מאות אנשים במחנותיהם. שורשיו באירגון 'השומר' ובראשית דרכה של ה'הגנה', אך את סגנונו ואת דפוסיו החינוכיים הנחילו לו הקיבוץ מזה ותנועות הנוער החלוציות מזה. תרומתם ניכרה באורח חייו ובערכיו כמו גם בסממניו החיצוניים. איפיינו את הפלמ"ח חינוך לאחריות הדדית, שיוויון חומרי, הסתפקות במועט, משמעת עצמית, יחסי חברות בין מפקד לחניכיו, פשטות ורעות הלוחמים. סממניו היו: הפינג'אן, המדורה, הצ'יזבאטים, השירים, הצופיות, הקירבה לטבע וחירות הביטוי המשוחררת מכבלים פורמליים. מעצבי דמותו של הפלמ"חאי ראו במסגרת החיים של יחידות הפלמ"ח ודפוסי תנועת הנוער ששולבו בה הגנה מפני אימוץ התכונות הפסולות הנילוות בדרך-כלל לחיי הצבא הסדירים ולשהות במחנה ובקסרקטין הצבאי.
אורח החיים הייחודי של הפלמ"ח השפיע על עיצוב דמות הלוחם. קיום המסגרת הצבאית בתוך יישוב אזרחי שיתופי, שנכפתה על הפלמ"ח ככורח כלכלי, נוצלה לטיפוח דמות לוחם ייחודי. תהליך הטיפוח נעשה במודע ובמכוון בידי מטה הפלמ"ח, ובאותה מידה היה פרי יצירה ספונטנית של מאות אנשים במחנותיהם. שורשיו באירגון 'השומר' ובראשית דרכה של ה'הגנה', אך את סגנונו ואת דפוסיו החינוכיים הנחילו לו הקיבוץ מזה ותנועות הנוער החלוציות מזה. תרומתם ניכרה באורח חייו ובערכיו כמו גם בסממניו החיצוניים. איפיינו את הפלמ"ח חינוך לאחריות הדדית, שיוויון חומרי, הסתפקות במועט, משמעת עצמית, יחסי חברות בין מפקד לחניכיו, פשטות ורעות הלוחמים. סממניו היו: הפינג'אן, המדורה, הצ'יזבאטים, השירים, הצופיות, הקירבה לטבע וחירות הביטוי המשוחררת מכבלים פורמליים. מעצבי דמותו של הפלמ"חאי ראו במסגרת החיים של יחידות הפלמ"ח ודפוסי תנועת הנוער ששולבו בה הגנה מפני אימוץ התכונות הפסולות הנילוות בדרך-כלל לחיי הצבא הסדירים ולשהות במחנה ובקסרקטין הצבאי.