מחלקת הטיס - טיסת צילום בירושלים
באחת מטיסותיהם של פנחס בן-פורת ויעקב בן-חיים, הוטלה על השניים משימת צילום העיר העתיקה בירושלים
פעילות הצילום האווירי שביצעה מחלקת הטייס של הפלמ"ח הייתה משימה מורכבת. הסכנה העיקרית שארבה לעוסקים במלאכה הייתה שהבריטים יעמדו על טיבה וכתוצאה ממנה ייאסרו הטייסים ותופסק פעילותה של חברת "אווירון", ובתוך כך תושבת פעילות מחלקת הטייס. ימחיש זאת תיאור מקרה אחד שאירע בתקופת ה'מאבק':
באחת מטיסותיהם של פנחס בן-פורת ויעקב בן-חיים, הוטלה על השניים משימת צילום העיר העתיקה בירושלים. כדי להסוות את יעד הצילום, נקבע נתיב הטיסה: רמלה - יריחו - רמלה. על-פי התוכנית היה עליהם לבצע את הצילומים בדרך הלוך, לנחות ליד שדה בננות בקירבת קיבוץ בית הערבה, למסור את המצלמה ותכולתה לחברי הקיבוץ ולחזור לרמלה ללא ציוד מחשיד.
הטייסים שהו מעל ירושלים כ- 20 דקות, אף על פי שאזור זה היה אסור לטיסות. הם ביצעו סיבובים אחדים מעל המטרות כדי להשיג תוצאות טובות, ירדו לגובה נמוך וגרמו לרעש שמשך תשומת לב ועורר את חשד הבריטים. לאחר השלמת הצילומים, נחתו הטייסים במרחק כחצי קילומטר מבית הערבה. בעודם ממתינים לחברי הקיבוץ כמוסכם (בן-חיים יצא מהמטוס ובן-פורת נשאר במטוס שמנועו המשיך לפעול בסיבובי סרק), הגיחה אליהם מכונית משטרה בריטית. בן-חיים עלה בזינוק מהיר לתא האחורי של המטוס ובקושי הספיק להתיישב, בעת שבן-פורת האיץ את המנוע והמריא, ורק בקושי החטיא את הרכב הבריטי שניסה לחסום את דרכו.
המצלמה והסרטים נשארו איפוא במטוס. הטייסים ידעו שבשובם לרמלה ממתינה להם חקירה משטרתית וחיפוש בכליהם. לקראת נחיתת המטוס, הבחינו שניים מאנשי מחלקת הטייס בבסיס בתכונה רבה, אף שלא ידעו מהי הסיבה לריכוז הגדול של שוטרים וחיילים, ורצו לעבר המטוס כדי להזהיר את טייסיו. בן-חיים הצליח למסור במהירות את המצלמה לאחד מהשניים והמטוס המשיך בתנועתו עד סוף המסלול. בשל המהומה הרבה לא הספיקו להחביא את המצלמה והניחוה מתחת לספר ההרשאה של המטוס שהגיע בינתיים לחניה.
שני הטייסים נלקחו לחקירה ברמלה, ובמהלכה ניגשו הבריטים לבדוק את הרישום בספר ההרשאה. למרבה המזל, המצלמה כבר הובאה בידי אנשי מחלקת הטייס למקום מבטחים. הטייסים תירצו את מעשיהם בטעויות בניווט, ומאחר שלא נמצאה הוכחה לאשמתם, הם שוחררו בערב ממעצר וחזרו בשלום לנען.
באחת מטיסותיהם של פנחס בן-פורת ויעקב בן-חיים, הוטלה על השניים משימת צילום העיר העתיקה בירושלים. כדי להסוות את יעד הצילום, נקבע נתיב הטיסה: רמלה - יריחו - רמלה. על-פי התוכנית היה עליהם לבצע את הצילומים בדרך הלוך, לנחות ליד שדה בננות בקירבת קיבוץ בית הערבה, למסור את המצלמה ותכולתה לחברי הקיבוץ ולחזור לרמלה ללא ציוד מחשיד.
הטייסים שהו מעל ירושלים כ- 20 דקות, אף על פי שאזור זה היה אסור לטיסות. הם ביצעו סיבובים אחדים מעל המטרות כדי להשיג תוצאות טובות, ירדו לגובה נמוך וגרמו לרעש שמשך תשומת לב ועורר את חשד הבריטים. לאחר השלמת הצילומים, נחתו הטייסים במרחק כחצי קילומטר מבית הערבה. בעודם ממתינים לחברי הקיבוץ כמוסכם (בן-חיים יצא מהמטוס ובן-פורת נשאר במטוס שמנועו המשיך לפעול בסיבובי סרק), הגיחה אליהם מכונית משטרה בריטית. בן-חיים עלה בזינוק מהיר לתא האחורי של המטוס ובקושי הספיק להתיישב, בעת שבן-פורת האיץ את המנוע והמריא, ורק בקושי החטיא את הרכב הבריטי שניסה לחסום את דרכו.
המצלמה והסרטים נשארו איפוא במטוס. הטייסים ידעו שבשובם לרמלה ממתינה להם חקירה משטרתית וחיפוש בכליהם. לקראת נחיתת המטוס, הבחינו שניים מאנשי מחלקת הטייס בבסיס בתכונה רבה, אף שלא ידעו מהי הסיבה לריכוז הגדול של שוטרים וחיילים, ורצו לעבר המטוס כדי להזהיר את טייסיו. בן-חיים הצליח למסור במהירות את המצלמה לאחד מהשניים והמטוס המשיך בתנועתו עד סוף המסלול. בשל המהומה הרבה לא הספיקו להחביא את המצלמה והניחוה מתחת לספר ההרשאה של המטוס שהגיע בינתיים לחניה.
שני הטייסים נלקחו לחקירה ברמלה, ובמהלכה ניגשו הבריטים לבדוק את הרישום בספר ההרשאה. למרבה המזל, המצלמה כבר הובאה בידי אנשי מחלקת הטייס למקום מבטחים. הטייסים תירצו את מעשיהם בטעויות בניווט, ומאחר שלא נמצאה הוכחה לאשמתם, הם שוחררו בערב ממעצר וחזרו בשלום לנען.